BPA ⇒ Borgerstyret personlig assistance | Arbejdsgiveransvar

BPA ordningen

Borgerstyret personlig assistance, BPA
Arbejdsleder og arbejdsgiver

Loven om Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) giver mennesker med betydelig varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne mulighed for at få bevilliget tilskud fra kommunen efter servicelovens §96 til ansættelse af en eller flere hjælpere. En BPA kan tildeles fra få timer om dagen og helt op til 24 timer i døgnet. Tildeles du en BPA-ordning, skal du ansætte et hold hjælpere. Dermed er du så arbejdsleder og arbejdsgiver for dine hjælpere.

Overdrag arbejdsgiveransvaret

Du kan også vælge i stedet at indgå en aftale om at overføre bevillingen til os og vil vil så påtage sig opgaven som arbejdsgiver. Du fortsætter som arbejdsleder, hvis du vælger at overdrage arbejdsgiveransvaret til os. Det betyder, at du selv står for den daglige drift af din BPA-ordning. Vi sørger derimod for udbetaling af pension, løn og løn ved sygdom, tegner forsikring til dine hjælpere og finder vikarer til dækning ved sygdom. Vi laver desuden årsregnskab og sygdomsfakturering for dig.

Loven om Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) giver dig mulighed for at overdrage arbejdsgiveransvaret til en godkendt BPA-leverandør. Som arbejdsgiver varetager vi den administrative og juridiske del af din BPA-ordning f.eks kontrakthåndtering, udbetaling af løn, sygedagpenge, pension, tegning af forsikringer samt rådgivning omkring din hverdag. Du vil som arbejdsleder varetage den daglige ledelse samt være ansvarlig for arbejdsmiljøet i din BPA-ordning.

Arbejdsfordelingen mellem arbejdsleder og arbejdsgiver jfr. lovgivningen i serviceloven:

Arbejdsleder: Vagtplanlægning og vikardækning | Personalemøder | MUS-samtaler | Rekruttering | Oplæring af nye medarbejdere | Beslutning om ansættelse | Afskedigelse af medarbejdere | Arbejdspladsvurdering (APV)

Arbejdsgiver: Ansættelseskontrakter og opsigelser | Forsikring af dine medarbejdere | Indbetaling til SKAT, ATP, AER | Barselsfond og FerieKonto | Udbetaling af løn og pension til medarbejderne | Vejledning og rådgivning om arbejdslederrollen | Håndtering af barsel og sygedagpenge.

BPA ordningen

Borgerstyret personlig assistance, BPA
Hvorfor vælge os

  • Vi sætter altid dig og dine behov i fokus og du får en fast tilknyttet kontaktperson, der kender dig
  • Vi har et indgående kendskab til BPA-lovgivningen og de krav, kommuner stiller til arbejdsleder og arbejdsgiver
  • Vi tilbyder et specielt udviklet IT-system, der gør det nemt og overskueligt at lave vagtplaner, indberette vagtplaner, oprette hjælpere og udregne hjælpernes løn på baggrund af vagtplanen med vores løn-simulering. Vi hjælper også med at skabe overblik over de bevilgede timer baseret på de indberettede vagtplaner.
  • Alle elementer omkring lønudregning, pension og forsikring håndteres altid korrekt og til tiden. Lønsedler sendes via medarbejdernes e-boks.
  • Vi rådgiver og giver sparring i alt omkring ansættelser, afskedigelser og selvfølgelig alle de øvrige situationer, som kan opstå i et arbejdsforhold. Vi bistår med råd og vejledning omkring dit arbejdsmiljø/APV.

Borgerstyret personlig assistance, BPA

Hvad kan vi hjælpe med?
Hjælp til borgere i eget hjem

LÆS MERE

BORGERSTYRET PERSONLIG ASSISTANCE
Sådan foregår det
Job som BPA hjælper
Arbejdsgiveransvar
Godkendte leverandører

KVALITETSKRAV HJEMMEHJÆLP
Kvalitetskrav til leverandører
Uddannelse krav til personale

FRITVALGSORDNINGEN
VISITATION
DEMENS

faq

FREELANCER

Vil du være freelancer?

Havens kalender
SENIOR KALENDER




SERVICEHELPER
Danmarks bedste serviceplatform
Vi gør det nemt at bestille lokal service