Kvalitetskrav til leverandører af personlig
og praktisk hjælp efter fritvalgsordningen
Folketinget har vedtaget, at der være et frit leverandørvalg af personlig og praktisk hjælp ydet efter Lov om Social Service § 83 (hjemmehjælp). Det frie leverandørvalg gælder ikke for beboere i ældreboliger med fast døgnbemanding (plejeboliger og plejehjem). En modtager af personlig eller praktisk hjælp kan frit vælge mellem alle leverandører, der er godkendt af Kommunen til at levere de ydelser, som modtageren i medfør af den kommunale myndigheds afgørelse er berettiget til at modtage.
Den enkelte kommunen har typisk fastsat kvalitets- og priskrav for forskellige ydelseskategorier inden for personlig og praktisk hjælp. Opdelingen betyder, at leverandøren kan søge godkendelse inden for én eller flere forskellige ydelseskategorier. Kommunen kan også have besluttet, at godkende og indgå kontrakt med enhver leverandør, der opfylder de fastsatte pris- og kvalitetskrav iht. Servicelovens § 91.
Fem kategorier af hjemmeplejeydelser:
- Madservice med udbringning
- Madservice uden udbringning
- Personlig pleje i hverdagstimer
- Personlig pleje på øvrige tider
- Praktisk hjælp
Leverandører af personlig hjælp og/eller praktisk hjælp, herunder madservice, kan vælge at lade sig godkende i én eller flere kommuner. Alle leverandører, der mener, de kan leve op til de godkendte pris- og kvalitetskrav, kan ansøge kommunerne om godkendelse som leverandør. Fritvalgsdatabasen er det sted, hvor alle kommunale myndigheder kan offentliggøre deres kvalitets- og priskrav i forhold til leverandører på ældreområdet. Fritvalgsdatabasen benyttes af borgere der er visiteret til hjemmehjælp. Altså borgere, der får deres hjemmehjælp betalt af det offentlige.
Servicehelper tilbyder et alternativ til den offentlige hjemmepleje, uafhængig af kommune og visitation, og fuldstændig på dine præmisser. Vores timepriser hører så absolut til blandt de allerbilligste i hele Danmark, men alligvel er vi også førende på kvalitetsområdet. Da vi tilbyder et alternativ til den offentlige hjemmepleje er vores hjælp ikke omfattet visitation og derfor er vi ikke registeret i fritvalgsdatabasen.
Frit valg på ældreområdet betyder, at kommunen har pligt til at skabe grundlag for borgerens valgfrihed af leverandør af personlig og praktisk hjælp. Kommunen fastsætter serviceniveauet, kvalitetskrav og priskrav til leverandører af personlig og praktisk hjælp. Nærværende er et overblik over de kvalitetskrav der stilles til leverandører af personlig og praktisk hjælp, og en belysning af hvorledes vi lever op til disse.
Kontrakt vedrørende levering af visiterede hjemmehjælpsydelser i Frederiksberg KommuneFrederiksberg Kommune (i det følgende kommunen indgår kontrakt med) Navn (i det følgende leverandøren) OpgavevaretagelseLeverandøren har indgået kontrakt med Frederiksberg Kommune efter godkendelsesmodellen. Leverandøren er godkendt til levering af: Praktisk hjælp. Personlig pleje og omsorg § 1. Opgaven
§ 2. Generelle betingelser i relation til borgeren
§ 3. Forpligtelser i forhold til kontakt til borgerne
§ 4. Leverandørens forpligtelser til brug af Kommunens omsorgssystem
§ 5. Samarbejde
§ 6. Fleksibilitet
§ 7. Levering
§ 8. Afregning
§ 9. Personale
§ 10. Klager
§ 11. Ændringer i aftalegrundlaget
§ 12. Overdragelse
§ 13. Offentliggørelse m.v.
§ 14. Tavshedspligt m.v.
§ 15. Erstatningsansvar, forsikring og garantistillelse
§ 16. Force majeure
§ 17. Insolvens og konkurs
§ 18. Misligholdelse
§ 19. Kvalitetskontrol og tilsyn
§ 20. Tvistigheder
§ 21. MøderDer afholdes løbende møder mellem repræsentanter fra kommunen og leverandøren. Møderne indkaldes af Visitationsenheden. Møderne vil kun have kompetence til afgørelse af praktiske spørgsmål. Spørgsmål af principiel karakter vil eventuelt skulle forelægges politisk. I det omfang der på møderne sker en præcisering af forhold reguleret af kontrakten, vil disse fremgå af et beslutningsreferat. § 22. Andet
§ 23. Kontraktens varighed
……………………………. …………………………….. Frederiksberg Kommune Leverandøren |
SUPPORT SERVICEHELPER
KVALITETSKRAV TIL LEVERANDØRER
Leverandøren skal i mødet med borgen efterleve de værdier og målsætninger, som fremgår af Servicelovens formål og kommunens værdigrundlag. Servicelovens formål med fritvalgsordningen er at sætte borgeren i centrum og skabe bedre rammer for en indsats baseret på kontinuitet, selvstændighed, værdighed og respekt for de ældre og for deres individuelle ønsker og behov.
Formålet med at yde hjælp efter Serviceloven er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger i samarbejde med den enkelte og evt. dennes familie.
Kommunens visitatorer foretager ved ansøgning om personlig og/eller praktisk hjælp en vurdering af ansøgerens funktionsniveau. Denne vurdering foretages på særskilt vurderingsskema. På baggrund af denne vurdering afgør kommunen art og omfang af hjælpen, hvorefter der udarbejdes et aftaleskema med angivelse af den bevilgede hjælp. Med udgangspunkt i de bevilgede ydelser af personlig og/eller praktisk hjælp og madservice kan brugeren frit vælge mellem de godkendte leverandører.
Kommunen fastsætter kvalitets- og priskrav for leverandørers levering af ydelser hos brugeren. Mindst en gang årligt foretager kommunen opfølgning på de udmeldte kvalitetskrav, ligesom der mindst en gang årligt fastsættes priskrav for ydelserne. Styrelsen for Patientsikkerhed fører fører tilsyn med ældretilsynet på plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder efter servicelovens §§ 83-87.
Generelle leverandørkrav Leverandøren skal være bekendt med brancheforhold indenfor ydelser omfattet af fritvalgsordningen. Leverandøren skal til enhver tid arbejde under hensyntagen til kommunens overordnede værdier og principper. Leverandøren skal dokumentere virksomhedens økonomiske forhold og virksomhedens hæderlighed i sin erhvervsudøvelse overfor kommunen. Sikkerhedsstillelse Forsikringsforhold Underleverandør Krav til arbejdets udførsel Leveringssikkerhed Handlepligt Generelt samarbejde Kontaktperson Samarbejdet med pårørende Medarbejderforhold Den ansatte skal under arbejdet være iført en hensigtsmæssig arbejdsdragt og skal medbringe skiftesko, når vejret kræver det. Den ansatte skal være renlig med sin person og sit arbejde. Hvis den ansatte varetager økonomiske forhold for hjemmet, skal der aflægges nøjagtigt regnskab for de betroede midler. Leverandøren og dennes ansatte må ikke modtage arv og gaver fra brugere, de yder hjælp til i forbindelse med udførelse af deres hverv. Der må ikke lånes penge af brugere eller til brugere. Handel med personlige effekter mellem brugere og den ansatte må ikke finde sted. Leverandøren og dennes ansatte må ikke belaste brugeren med egne problemer. Forvaltningsretlige krav til leverandører Tavshedspligt Sikring af personoplysninger Samarbejdsbog Reklamationer og klagesager Statistik Løbende kontrol og brugerundersøgelser Levering af praktisk og personlig hjælp Alle aftalte ydelser på praktisk og personlig hjælp skal overholde de af kommunen fastsatte kvalitetsstandarder. En godkendt leverandør skal kunne levere ydelser i form af praktisk hjælp til en ny bruger indenfor 14 dage. Ved personlig hjælp skal kunne leveres ydelser indenfor 7 dage. Ved akut behov, skal ydelsen kunne leveres straks. En godkendt leverandør skal acceptere alle brugere, der vælger den pågældende leverandør. Leverandøren er forpligtet til at indgå aftale med brugeren om tidspunktet for ydelsens levering. Akut visitering af personlig hjælp Krav til arbejdets tilrettelæggelse Leveringstid og telefontid Erstatningshjælp For så vidt angår den praktiske hjælp, skal leverandøren – i de tilfælde, hvor det på grund af særlige forhold ikke har været muligt at levere hjælpen i overensstemmelse med den indgående aftale: Senest 5 hverdage levere erstatningshjælp i forhold til rengøringsydelser. Senest 2 hverdage levere erstatningshjælp i forhold til hjælp til indkøb – med mindre brugeren tilkendegiver et andet ønske. Eventuelle forsinkelser eller andre afvigelser skal registreres og meddeles kommunen. Såfremt leverandøren ikke kan yde erstatningshjælpen, er kommunen ansvarlig for, at der leveres erstatningshjælp. Kommunens omkostninger hertil dækkes af leverandøren. For så vidt angår ydelser inden for personlig hjælp, må der ikke forekomme aflysninger fra leverandørens side. Hvis plejeydelserne undtagelsesvis ikke kan leveres på det aftalte tidspunkt, skal erstatningshjælp ydes samme dag – med mindre brugeren klart tilkendegiver et andet ønske. Flytning af tidspunktet for ugentligt bad kan forekomme. Der skal samme dag tilbydes en ny dato og tidspunkt, og den udsatte ydelse skal tildeles inden 2 hverdage. Eventuelle forsinkelser eller andre afvigelser skal registreres og meddeles kommunen, Myndighedsafdelingen. Såfremt leverandøren ikke kan yde erstatningshjælpen, er kommunen ansvarlig for, at der leveres erstatningshjælp. Kommunens omkostninger hertil dækkes af leverandøren. |
LÆS MERE
FRITVALGS DATABASEN
BPA ORDNINGEN
TILSYN
VISITATION
UDDANNELSE
Services
Vinduespudsning | Opvask | Oprydning Afrimning af fryser | Gardinvask | Indkøb HAVEARBEJDE Hjælp til at passe haven | Græsslåning | Hækkeklipning DET AKTIVE LIV Ledsagerske til aktiviteter | Gåtur i parken | Hundeluftning | Byvandring | Tur på landet | Tur til stranden | Tur i skoven PERSONLIG PLEJE Hårvask | Lakeret negle | Plukke øjenbryn | Fodbad | Fodmassage | Fodpleje | Toiletbesøg | Kropspleje | Af- og påklædning. FERIE OG UDFLUGTER Weekendophold | Sommerhus | Kørsel | Oplevelser. MOBILITET Løfte og bære | Bevæge sig omkring | Ændre kropsstilling | Muskelstyrke | Udholdenhed. MENTALE FUNKTIONER Hukommelse | Orienteringsevne | Kognitive funktioner | Følelsesfunktioner | Problemløsning. VISITATION Hjælp til forberedelse | Hjælp til gennemførelse. MADLAVNING Tilberedning af mad | Indkøb og madlavning | Dække bord | Rydde bord | Varme mad | Bage SERVICEAFTALE Faste aftaler | Samme hjælper fra gang til gang RENGØRING Støvsuge | Gulvvask | Pudse vinduer | Opvask | Rengøre køleskab | Afkalkning af fliser VASKETØJ Strygning | Presning | Sammenfoldning | Lægge på plads.Seniorliv | Ideer og inspiration til juni måned
Seniorliv | Inspiration juni
Seniorliv | Ideer og inspiration til juli måned
Seniorliv | Inspiration juli
Seniorliv | Ideer og inspiration til august måned
Seniorliv | Inspiration august
Seniorliv | Ideer og inspiration til september måned
Seniorliv | Inspiration september
Seniorliv | Ideer og inspiration til oktober måned
Seniorliv | Inspiration oktober
Seniorliv | Ideer og inspiration til november måned
Seniorliv | Inspiration november
Seniorliv | Ideer og inspiration til december måned
Seniorliv | Inspiration december